От езика на жестовете до реалната комуникация
Снимка: Getty
Етап 1 - предварителна реч
Ако привлечете вниманието на вашето 6-месечно бебе и насочите очите си към предмет, то ще проследи движението на очите ви и на свой ред ще погледне към него. Това е ярко изразена форма на общуване, която психолозите наричат „споделено“ или съвместно внимание, обяснява психоложката Валерия Соловьова.
Освен това, ако играете с него, вие несъзнателно го учите на елементарни понятия.
Например, докато му подавате топката, вие неуморно повтаряте думата „топка“, която то свързва с предмета, който все още не може да назове. То хвърля топката и играта между вас започва.
Така детето научава концепцията „обърни се, за да говориш“ и до известна степен разбира, че всеки трябва да изчака реда си.
До 8-10 месеца звуците, произнасяни от бебето, ясно ще изразят, че то има нужда от предмет или иска да ви го даде.
През тази първа важна година то може и да не произнесе първата си дума, но вече е създало всички необходими предпоставки за формиране на речта. Ето защо опитите му да общува в този период на развитие се наричат „предречеви“.
От усмивка до хумор
Бебето е в състояние да разпознае майка си и да ѝ се усмихне още на втория ден след раждането си.
„Социалните“ усмивки, предназначени за непознати, могат да се появят на 2 месеца.
Усмивката все още има да извърви дълъг път до хумора. Присмехът, насочен към самия него или към другите, е един по-късен етап. Детето ще е в състояние да го разбере и да го приложи едва на 6 или 7 години.
В най-ранния етап то може да предизвика смях. Когато действа например чрез имитация.
Ако забележи, че някоя негова мимика или гримаса кара родителите да се усмихват, то ще я повтаря, за да предизвика същата реакция, да намери одобрение или възхищение.
На 4 години тези игри работят безупречно.
Снимка: Getty
Етап 2 - изражението на лицето и жестовете
В началото, разбира се, протягането на пръст към плюшеното мече всъщност няма смисъл. Детето просто се опитва да грабне това, което иска, но не стига с ръка. Но тогава то забелязва, че му давате плюшено мече и осъзнава, че може би този жест означава: „Донеси ми това плюшено мече, което не мога да стигна“.
Обикновено детето започва да осмисля жеста си на 1 година.
Етап 3 - музика от думи
На възраст от няколко месеца бебето вижда разликата между радостното чуруликане по негов адрес и изразяването на недоволство. То възприема тона, изражението на лицето, интонацията, жестовете. Така че всъщност разбира не толкова самите думи, колкото тяхната музика.
Но от 6-8 месеца, ако му кажете твърдо „Не!“, когато се кани да направи нещо неразумно (да лапне залъгалка, която е паднала в пясъчника), веднага спира.
Много бързо то започва да възприема забраните с помощта на интонациите и сякаш разбира някои прости думи.
Проучвания сочат, че когато на 8-месечните бебета им четат книга на висок глас, те могат да различат някои важни думи, повтаряни многократно. Това означава само, че дори преди да разбере смисъла, детето натрупва информация. И трябва да му четем и да говорим с него, защото ни разбира, въпреки че не може (или може) да ни отговори.
Две години разделят етапа между способността за разбиране и възможността да говори.
Снимка: Getty
Етап 4 - първите думи
Някои деца на 18 месеца вече говорят много добре, докато други на 4 години казват само няколко думи. Някои веднага усвояват музиката, ритъма на изреченията, основите на фонетиката. Думите им следват една след друга, докато други, напротив, произнасят отделни думи и не могат да направят изречения.
На 12 месеца някои вече имат в речника си 50 думи, докато други не се справят и не произнасят и една, напредвайки в безмълвното себеизразяване. А на 2 годинки първите вече говорят с около 500 думи, а по-малко приказливите - едва десетина.
На 5 години най-красноречивите бърборят и си служат с 1500 думи.
Ако проговарянето се забави, не е катастрофа, но веднъж стартирал механизмът няма да спре.
Етап - разбиране
Между 2-4-годишна възраст детето овладява „пред-понятия“. Например, то знае какво е куче. Забележете, не като нас, възрастните: за него куче е това, което среща всеки ден. Ако е виждало само малки кучета или такива с къдрава козина, ще си помисли, че всички кучета непременно са къдрави и малки. Всъщност то не познава понятието „кучета“ (големи, дебели, късокосмести, с малки или с висящи уши и т.н.).
Между 3 и 4 години, когато владее достатъчно езика, то ще научи, че има и други кучета, дори и такива, които то самото не е виждало.
Можете да кажете на детето си: „Знаеш ли, има и дебели кучета с много къс и груб косъм.“ Неговото разбиране постепенно ще стане по-прецизно.
Някои понятия обаче няма да бъдат достъпни за него толкова скоро. Например понятия като живот, доброта, зло, приятелство, бедност, търпение. Те ще станат наистина разбираеми за него едва на 7-годишна възраст.
Затова не напразно се говори, че то влиза във възрастта на „разума“.
Мона Василева
Трябва да сте регистриран потребител за да напишете коментар
Коментари